Her får du alle spørgsmål og svar, om hvad vi vil med projektet Byggeriets Blockchains.
Hvad er formålet med
projektet?
At undersøge om datadeling gennem blockchains kan øge produktivitet,
kvalitet, sporbarhed og bæredygtighed. Branchen er i dag kendetegnet ved, at
data går tabt fra produktion og design til udførelse og drift. Vi vil forsøge
at bygge bro mellem de forskellige aktører og processer via blockchains, så vi
kan reducere spild, misforståelser og tab af viden.
Hvorfor
blockchain-teknologi?
Vi tror på, at blockchain-løsninger passer godt til byggebranchen. Det
skyldes, at teknologien har sine styrker i valideret og sikker dataudveksling
mellem ligestillede parter. Derfor kan blockchain-løsninger skabe øget åbenhed,
sporbarhed og accountability på tværs af siloerne i branchen – og dermed blive
byggeriets digitale superlim.
Hvem finansierer
projektet?
Projektet støttes af Industriens Fond med 6,6 mio. kr. De deltagende parter
får deres omkostninger dækket i et vist omfang.
Hvordan er projektet
organiseret?
Projektet er et samarbejde mellem syv partnere, der primær består af
virksomheder fra byggebranchen. Partnerne
driver de konkrete udviklingsprojekter – som vi kalder for pionérprojekter.
Disse pionerprojekter forløber parallelt. Partnerne mødes månedligt for at gøre
status og udveksle erfaringer. DI Byg har det overordnede organisatoriske og
økonomiske ansvar og rapporterer løbende tilbage til Industriens Fond.
Hvilke konkrete cases indgår i projektet?
Vi har foreløbigt udvalgt fem forskellige pionérprojekter, som vi vil teste af i konkrete cases.
BuildTrust: Chain of Custody, som omfatter transparens og sporbarhed i byggematerialer fra produktion og designvalg til opsætning og nedrivning.
DigitalBEAst: Etablering af en branchestandard for materialelogistik for at sikre bedre koordinering og logistikstyring af materialer til byggepladser.
IoT Audit: Etablering af internetforbundne sensorer og datadeling om bygningsperformance gennem blockchains.
BIMpartner: Deling af BIM-objekter for at skabe transparens i ændringshistorik i BIM-modeller.
ComeTogether: Etablering af et nyt transparent og fælles beslutningsværktøj, hvor opfølgning og handlinger valideres løbende.
Hvornår slutter
projektet?
Som udgangspunkt skal projektet afsluttes i efteråret 2021. På grund af
corona-krisen kan projektafslutningen blive udskudt til ultimo 2021.
Hvilke faser indgår i projektet?
1. Initiering
Første fase er en initiering. Her udvalgte vi de konkrete pionérprojekter.
2. Pionerprojekter
Pionerprojekterne gennemføres derefter i fase 2 efter følgende
firetrins-skabelon:
- Hvert pionerprojekt starter med en design-fase, hvor der gennem et design thinking forløb skabes løsninger, der løser konkrete forretningsudfordringer
- Efterfølgende vil hvert pionerprojekt overgå til udvikling af en blockchainløsning på forskellige platforme
- Pionerprojekterne gøres klar til anvendelse i praksis med støtte fra de centrale partnervirksomheder.
- Afslutningsvis vil hver pionerprojekt blive evalueret
3. Konsolidering
Når pionerprojekterne er gennemført, foretager vi en konsolidering og udarbejder en ressourcebank for anvendelsen af blockchain-teknologi – herunder en værktøjskasse og en handlingsplan med anbefalinger til videre tiltag.
4. Acceleration
Projektets sidste fase er en accelerator-fase, hvor vi forsøger at få de konkrete blockchain-løsninger til at finde rodfæste i branchen.
Hvad er det ønskede
outcome?
Vi håber naturligvis på, at vores pionérprojekter rammer plet, og at de
konkrete løsninger bliver anvendt bredt i branchen i løbet af en kort årrække –
først i Danmark og måske også internationalt. Det har dog også værdi at finde
ud af, hvornår blockchain-løsninger ikke fungerer. Det er derfor vi tester
forskellige pionérprojekter samtidigt.
Hvordan kan man engagere sig i projektet?
Vi holder løbende workshops om projektet. Hvis du derudover er interesseret i deltage i projektet, kan du kontakte projektleder Søren Cajus fra DI Byg på scp@di.dk
Hvordan sikres, at resultater udbredes i branchen?
Følg med her på siden løbende, hvor vi kommer med nyheder og læring fra projektet, artikler og podcasts. Der vil blive afholdt et antal roundtables og workshops undervejs i projektet – og man vil kunne følge fremdriften på vores LinkedIn-kanal. Vi har endvidere nedsat et industry advisory board, som blandt andet skal hjælpe os med at udbrede resultaterne. Derudover vil vi selvfølgelig fortælle om projektet vidt og bredt på gennem så mange kanaler som muligt.